V-ați simțit vreodată victime ale religiei? Dacă nu,
ori sunteți religioși ori sunteți niște legume.
Scriu asta deplin conștient că pe unii deja v-am pierdut
de cititori, dar știți ce, nici nu-mi trebuie astfel de cititori.
Scriu postul ăsta iritat de sutele de comentarii sexiste, homo-fobe,
rasiste sau xenofobe ce împânzesc internetul.
O scriu pentru că mizeriile menționate mai sus au un
singur numitor comun și anume religia. Toată ura din lume se varsă
în numele lui Dumnezeu. Și după ce ura divină se prăbușeste în
capul meu cu greutatea a mii de tone de roca, sunt întrebat candid
de ce sunt așa de furios, de vehement, ce am cu popii și cu bunul,
iubitorul Dumnezeu.
Sunt bătut cu biblia peste gură și apoi întrebat dacă
i-am priceput semnificația. Astea toate se întâmplă într-o țară
laică din Europa secolului XXI. Dar oare chiar coexistă România cu
secolul ăsta sau se scufundă lent în obscurantismul evului mediu?
Este România un stat laic? Dar european? Aș spune că nu, doar
privind în jurul meu.
Da, sunt furios. Am 59 de motive să mă simt oprimat de
religie pentru că:
1. Am fost botezat în biserica creștin ortodoxă română
fără să fiu consultat, făcut membru înainte de a putea vorbi
sau merge. Nimeni nu m-a întrebat nimic.
2. Biserica refuză să mă
dezaboneze de la creștinism. Nu pot să dau sign out, nu pot să
trec mesajele bisericii ortodoxe în spam. Motivul este acela că
numărul de nume la catastiful botezaților este numărul de membri
ce le permite să pretindă bani de la stat. Că biserica ortodoxa
pretinde bani în numele meu, mă deranjează serios.
3. Afirmația că tot ce e scris în Biblie este
adevăr de necontestat, mi-a
bulversat gândirea. Nu doar copilul născut din fecioară sau
învierea mi-au făcut logica pilaf, dar fazele cu
lumea creată în șase zile și Potopul lui Noe m-au
handicapat pe veci la geografie, materie la care n-am priceput de ce
nu-mi poate arăta nimeni pe hartă locația precisa a Edenului și
de ce Himalaia e mai înalt decât Ararat.
4. Am fost îndopat cu părțile "frumoase"
din Biblie - David și Goliat, Isus și Maria, Bunul Samaritean,
dar nu și încurajat să o citesc ca pe oricare altă carte și
posibil din cauza asta am crescut cu lacune substanțiale în
cunoștințe.
5. L-am visat pe dracul pe la cinci ani,
gata să mă ia în furcă pentru că n-am fost cuminte. O fi având
oare legătură cu faptul că bunicul mă obliga sa mă uit la
imaginea iadului zugrăvit la intrarea în biserică?!
6. Omiterea invitării unor copii la
aniversările mele până în adolescență pe motiv că părinții
sunt adventiști, penticostali, etc.
7. Am fost mereu pistonat să
spun rugăciuni înainte de a mânca, culca, bea, apoi
"doamne iartă-mă" imediat după consumarea unei plăceri
cât ar fi de mici. Uneori mă întrebam dacă n-ar trebui să spun o
rugăciune pentru că respir.
8. Mi s-a spus ca hamsterul nu poate
merge în rai. Da știu, sunt
cu capul, dar câți dintre voi nu v-ați revoltat la ideea că dacă
există o viață de după, nu o să vă întâlniți niciodată, dar
niciodată cu cățelul vostru favorit? În plus la ortodocși exista
doar doua variante. Pai dacă
nu vine hamsterul meu cu mine în rai, atunci e clar că o
sa ardă în Iad. De ce, de ce, când el
a fost un animăluț așa de
blând și bun?!
9. Fiindcă mi s-a spus
că rudele mele ne-religioase ard în iad, pe la șase ani
și eu deja aveam o idee despre cum arată acel un cuptor infernal
din picturile de la biserică.
10. Pentru ca mi s-a spus că toți
copii care nu sunt botezați merg în iad, treabă care m-a
speriat și îndurerat teribil când vecinei mele i-a murit fetita în
vârstă de o lună. Era așa mica, frumoasa și nevinovată, încât
am avut coșmare cu ea arzând în flăcări.
11. Pentru că multă vreme n-am
reușit să stau mai mult de cinci minute in cada cu apă fierbinte,
din cauza asocierii ei cu cazanele
cu smoală din iad.
12. Pentru că mi-a fost multă
vreme frică să duc gunoiul nefiind
absolut sigur că ghena de gunoi nu e taman acea Gheenă!
13. Pentru că asistând la
un botez în calitate de naș,
eu copil cu alt copil-sugar în brațe, am fost obligat să răspund
la interogatoriul ăla cu 'Te lepezi de Satana?!”
14. Pentru că mi s-a spus ca Satana
la posedat pe fratele meu n-am mai vrut să dorm cu el în
pat, deși bietul de el fusese lovit la cap de o bicicletă în timp
ce fugea de un câine. Azi mi se pare o reacție la trauma fireasca
faptul că atunci se trezea noaptea urlând. Sincer, cred că
eticheta de „posedare” a afectat negativ relația cu fratele meu.
15. Din cauza că mi s-a spus de mic că cine
înjură e posedat l-am suspectat pe bunicul din partea mamei că
este Dracul. De fapt bunicul era doar un bețiv bătrân care mai
dădea cu dumnezeii de pământ când nu era lăsat sa doarmă, de
pioasa mea bunică.
16. Pentru că am fost oprit să calc pe furnici
sau gărgărițe cu replica; "se spune în Biblie: trăiește
și lasă să trăiască ", sau că “sunt și ele niște
suflete”, ca mai tarziu să fiu pus să călăraresc porcul
proaspăt torturat la Ignat și apoi să mi se servească faza cu
hamsterul. Treaba asta a creat în mine un fals conflict: care ființe
sunt bune și care rele?!
17. Pentru că mi se cerea să judec oamenii după
criteriul dacă sunt creștini ortodocși
sau nu. Toți ne-ortodocșii erau niște oameni foarte răi,
inclusiv vecinul meu adventist deși îmi dădea bomboane fără să
spun poezii.
18. Pentru că mi s-a zis că Dumnezeu are un
plan cu mine, ori de câte ori
viața mi-a dat una peste ochi. Nu știu ce plan divin a fost și cui
a folosit ca eu să cad de
la etajul unui bloc
în construcție și să-mi fac o gaură cât o monedă de
50 de bani în cap. În mod clar nu m-a ajutat la priceperea
„
Planului” nici remarca
mamei: „dracu te-a pus să te
duci acolo?!”
19. Pentru ca
am fost învățat să-i iert pe cei
care m-au lovit, pentru că așa a zis JC că trebuie
procedat, pentru că și el a iertat pe cei care nu știau ce fac,
pentru că a zis „dacă ai fost lovit întoarce și celălalt
obraz”, ca nu trebuie sa ripostez pentru că cei care ridica sabia,
de sabie vor pieri. Până m-am prins singur că
la pumni se răspunde cu pumni și eventual un cap în gură a
fost nasol și mi-a curs borșul din nas de multe ori.
20. Pentru ca mi s-a spus că
dorința de a muri e mai rea decât moartea. Adică iadul la
pătrat pentru dispozițiile tale bacoviene Radu Boy
21. Pentru că după
gluma mea de sinucidere infantilă cu cinci buline de
diazepam mi s-a zis că dacă izbuteam aterizam direct în Iad, și
faptul că s-au rugat pentru sufletul meu, clădind în mine senzație
de vinovăție taman când aveam mai mare nevoie de sprijin
emoțional.
22. Pentru că am fost forțat
sa pup ani de zile mâini, cruci, icoane pe care le pupaseră
alte zeci de oameni, și oroarea maximă, să mi se dea împărtășanie
cu aceiași linguriță care umblase prin nu știu câte guri.
23. Atunci când am refuzat sa pup
mâna unui popă, mama a făcut criză, a vorbit despre
regretul de a mă fi născut, m-a tratat cu privirea aia cu care se
uita la știrile cu criminali și teroriști. A susținut ca am
făcut-o de ras și s-a plâns tuturor rudelor și vecinilor.
24. Adult fiind m-am trezit de
câteva ori din somn stropit cu agheasmă de către
mama, cu explicația că gestul a fost făcut ca sa-mi refac
viața și sa mă întorc pe calea ce-a dreapta. Părea destul de
speriata de reacția mea și nu prea convinsa ca așa sar din somn oamenii
udați cu apă.
25. Pentru că religia își arogă dreptul
să-mi conteste mie capacitatea de a gândi, îmi
critica modul de viață dar nu suporta nici un fel de critica din
partea mea.
26. Religia inventează păcate care
nu sunt în minunatul ei îndreptar numit biblia și apoi mi le
servește nemestecate. Astfel fumatul deși nu apare în biblie
nicăieri este considerat păcat.
27. Am fost admonestat de mama
pentru că am pus mașina de spălat duminica sau în nu
știu ce zi cu pomeni, dar la modul acela cu blesteme, tânguieli și
delir mistic despre păcate mortale, zoaie băute de morți și
demoni.
28. Am fost admonestat de străini
pentru ca am intrat într-o biserica fără să mă
închin. Degeaba am explicat că sunt turist și că dacă ei
or să se ducă într-o moschee nu or să dea cu fruntea de pământ.
Au continuat sa boscorodească până am părăsit locul.
29. Sunt nevoit sa înfrunt
dezgustul și exclamațiile de reprobare ale unora când mă
declar ateu.
30. Am fost nevoit sa fac analize de
risc măcar câteva secunde înainte să completez rubrica
religie pe diferite site-uri, sondaje sau în CV-uri.
31. În armată am fost dus încolonat
duminica la biserica, deși am încercat sa spun ca nu sunt
credincios. În actele de recrutare figurezi ca ortodox? Da, dar
știți... Marș la biserica imediat păcătosule!
32. Am fost făcut prost în public pentru că am
afirmat ca nu cred în Dumnezeu și am fost făcut idiot
de oameni cu care doream o discuție pe cu totul alte teme.
33. Am fost amenințat cu iadul de către
străinii cu care n-am vorbit în viata mea, sau mi s-a
urat sa mor în chinuri, bolnav de cancer și să fiu mâncat de
viermi încă de viu, pentru ca nu cred în Dumnezeu. Foarte
creștinesc comportament, zic eu.
34.Am indurat abordări de la evangheliști atât la ușa mea
cat și prin casele rudelor, unde
am fost forțat sa îndur un minim de conversație despre Dumnezeu
din politețe prosteasca.
35. Am fost criticat de colege de munca pentru ca mănânc de
dulce, de la adventiști, musulmani etc.
36. Am fost admonestat de colegi sau rude pentru ca am dat bună
ziua în loc de Cristos a înviat, murit, înălțat etc. și
pentru ca nu am încheiat discuțiile cu doamne ajuta.
37. Ca să nu fiu numit măgar am îndurat toate
ritualurile de pe la botezuri nunți și înmormântări.
38. Am fost numit agresiv sau intolerant doar
pentru că mi-am manifestat convingerile în spațiu public, deși
religia nu se sfiește să facă acest lucru din stradă până la
mine în pat.
39. Am fost numit eretic și păgân fără
suflet pentru că n-am vrut să sărbătoresc creștinește
Crăciunul ori Paștele.
40. Am fost făcut ipocrit pentru că am
sărbătorit C
răciunul și învinuit că mi-a și plăcut.
41. Am fost făcut ipocrit pentru că am mâncat
ouă de ciocolata la P
aști și șorici la
Crăciun, de parcă aceste acțiuni chiar ar avea legătură cu
ritualurile creștine ortodoxe.
42. Am fost tratat la reuniuni ca oaia neagra a
familiei, în special de Crăciun și Paști. Eu fiind “ăla”
adică cel care nu ia anafură, nu bea agheasmă, nu se închină, nu
se mărturisește, nu merge la Biserica să ia lumină și refuză să
păcălească copii cu Dumnezeu.
43. Necredința mea a fost menționată de
familie și alții pe tonul reprobativ -"e ateu
!"- de parcă aș fi avut probleme cu legea, aș fi fost
certat cu munca, probleme cu igiena, drogurile sau cine știe ce
reprobabil fetiș sexual.
44. Sunt frecvent confruntat cu tentația de a face o
evaluare a riscurilor înainte de a menționa că sunt
ateu cunoștințelor
noi. Mă
trezesc ținând cont că exista probabilitatea sa fiu condamnat,
atacat cu argumente pioase, sa stârnesc ura interlocutorilor sau mai
rău, sa trezesc dorința lor de a mă converti. Niciodată nu aș
avea această jena dacă aș fi creștin.
45. Am frecvent oroarea de a vedea cum în ochii altora
ateismul este o sectă, organizata
probabil prin temple subterane, cu ceva ritualuri și ierarhii
ciudate. Partea proasta este ca și unii ateii se văd mai nou așa.
46. Mi s-a spus de către
credincioși, inclusiv din familia mea că sunt ateu
pentru că nu știu nimic despre creștinism și
textele din biblie. Mai ales familia dovedește o amnezie selectiva
remarcabilă uitând că eu au am citit biblia din scoarță în
scoarță și pot demonstra mai multe cunoștințe decât au avut ei
vreodată.
47. Aroganta credincioșilor care cred că ei
personal și numai ei sunt singurele autorități în
acea religie și nici un fel de controverse rezonabile nu pot
exista. Acest tip de aroganță intelectuala este ceva ce îi mână
pe credincioși să se provoace frecvent unul pe altul, nu doar pe
atei.
48. Am fost nevoit să ascult remarcile
homo-fobe ale părinților după ce în adolescență am
apărut la un revelion travestit cu hainele vară-mii.
Ferocitatea cu care au încercat ulterior să-mi interzică să îmi
fac piercing, sa îmi las plete sau să aleg la haine culori
considerate a fi „de fete”, cu
super
argumentul: „Dumnezeu a lăsat femeia să fie femeie și
bărbatul bărbat”. Toate astea mă fac să cred că numărul a
fost reușit și că dacă m-aș fi născut gagică, aș fi fost una
trăsnet.
49. Mă simt prost pentru că mă bucur că
sunt bărbat și astfel mai puțin discriminat decât o femeie
de către credincioși. Să fii femeie și să te declari atee cred
că poate fi chiar periculos.
50.
M-am lăsat păcălit de imaginea căsniciei perfecte a
părinților cu care mi-au tot dat peste nas până
am descoperit prezervative la tata, mama având trompele legate. Apoi
am realizat că în căsătoria creștină, datoria femeii față de
bărbat se consumă probabil după calendarul ortodox.
51. Este neplăcut să îmi vad mama
cum intră în blocaj emoțional, schimbă subiectul, sau
cum pleacă din cameră atunci când se confruntă cu replici critice
la adresa unui subiect religios pe care tot ea l-a deschis.
52. Să ascult cum rudele mele cer să tratez
diplomatic, cu mănuși, acest subiect, eventual să nu le spun
nimic, dar ele să-mi poată ține predici mie. Pare corect fata de
niște persoane mai în vârstă, nu-i asa? Dar când am fost copil,
eu am avut parte de această diplomație din partea lor când a fost
vorba de convingerile mele?
53. Să ascult litanii despre rătăcitul căii la
fiecare film sau carte care afirma ceva ce intră în
contradicție cu creștinismul, gen Biblia hazlie sau Codul lui
da Vinci și imediat după asta să ascult teoria conspirației
anti-creștine și pe aia cu creștinii persecutați. Asta când în
România ortodoxismul este aproape religie de stat și stat în stat.
54. Sunt acuzat de sentimente anti-creștine în
timp ce creștinii au dreptul sa aibă sentimente anti-ateiste, să
batjocorească toate lucrurile în care cred, cu convingerea că pot
acționa în forța, indiferent cât de brutal. Apoi tot ei întreabă
de ce sunt așa pornit.
55. Mă supără să văd cum dau rudele și
colegii mei bani la călugări și mănăstiri știind că acești
bani îngroașă buzunarele ne impozitate ale unor oameni care m-ar
atârna de o cruce pentru că nu cred în ce cred ei. Aceiași oameni
care pun bani în cutia milei n-ar lasă un leu donație la la Mc
Donalds, unde ar primi și bon.
56. Mă supară să văd cum se infiltrează
ortodoxia în școli pe banii statului prin urmare cu aportul
meu, strâmbând minți fragede cu pilde și povești horror. Este ca
și cum mi-aș finanța propriii dușmani.
57. Mă supară să mă gândesc că
odată publicat acest articol o să citesc comentarii care
or să spună că exagerez, că religia e buna, nu
persecută și numai fundamentalismul religios este rău. Ei bine
ceea ce am descris eu mai sus greu poate fi pus pe seama
fundamentalismului. Este mult mai sigur o acțiune eroziva lentă, un
război de uzură dus împotriva eu-ului meu.
58. O să se spună că nutresc sentimente anti
religioase pentru că sunt o acritură. Sunt și am
dreptate să fiu.
59. Este foarte posibil ca lista să se extindă, pentru că
religia este o continuă sursă de „bucurii”ca cele descrise mai
sus. În cazul în care a mai rămas pe aici vreun cititor
care
nu
a fugit să se mărturisească
duhovicului că a citit texte ateiste, îl îndemn să facă
completări sau să scrie propria lui listă.