Numai dacă
n-aveţi altceva mai bun
de făcut într-o seară
de weekend şi banii vă
dau din buzunar pe afară, vă
recomand piesa “O premieră furtunoasă” la
Teatrul de Revistă “Constantin Tănase”. În sală este
cald, lumina puţină şi
orientată spre scenă,
aşa că dacă
nu vă deranjează hărmălaia puteţi
dormi. Piesa merită
calificativul 4 P, adică:
penibilă, perimată,
plicticoasă şi putredă. Cum
dai ochii cu decorul sclipicios, ai o strângere de inimă.
Sună "Gogul". Prima întrebare care
îţi vine în
minte după declanşarea
cavalcadei sonore şi optice pe scenă
este “de ce şi-or
fi adus unii copiii
la piesa asta?!" Or fi greşit adresa
cu Teatrul Ţăndărică
aproape peste drum, sau aşa
le place lor să-şi
educe odraslele cu scene de sexualitate ieftină.
Asta pentru ca în piesă apropourile
sexuale mimate sau verbale sunt exacerbate
grotesc, dublă dovadă
a impotenţei conceptuale şi
actoriceşti. Orice
asemanare cu "O noapte furtunoasă"
a lui I. L. Caragiale este întâmplătoare
şi profund jignitoare. Acest spectacol este un fel
de "Scary Movie
x” în care
habar nu ai ce scenă, din ce film se
parodiază. În
afara minorilor (majoritatea preşcolari) doar bunicii lor zaharisiţi
şi retarzii pot râde la el. În rest le plângi actorilor de
milă. Lulescu este dărâmat şi bombastic, Valentin Teodosiu mai
relaxant decât elefantul în magazinul de porţelanuri, iar Adriana
Trandafir tristă, despuiată şi depăşită. La ea se poate nota
pozitiv forma fizică bună cu care dă parţial clasă fetelor de
ambele sexe din ansamblul de balet. Două trei numere
coregrafic-muzicale sunt aproape acceptabile, iar în rest
spectacolul este neconvingator, aglomerat şi uşor greţos. Dă
impresia unui ghiveci în al cărui miros am fost scăldaţi la
propriu în sală înainte de încheierea primului act. Cineva a
presupus şoptit că îi face garderobiera o tocăniţă cu praz lu'
dom' director Arşinel. Şi da oameni buni, piesa are două acte!
Mare curaj pe ea şi mare noroc pe noi că după binecuvântata pauză
o parte din spectatorii cu simţul penibilului dezvoltat uită să
revină în sală. Rămân totuşi suficienţi masochişti printre
care şi grupul nostru. Ce să-i faci, oamenii sunt răbdători,
zgârciţi ori curioşi. Eu prefer curiozitatea ca mobil pentru noi.
Chiar vroiam să vedem cum se termină. Şi să vezi surpriză, piesa
se termină la fel cum a început adică penibil, cu câteva reprize
de cerşit aplauze la scenă deschisă! Pentru prestaţia îndoielnică
în aşa piesă seacă, eu m-aş fi ascuns după cortină şi n-aş
fi ieşit de acolo decât după ce vedeam femeia cu aspiratorul
dereticând printre scaune.
Actorii de la Tănase însă nu. Ei dau dovadă de naturaleţe doar
la plecăciuni sincron. Drept cireaşă pe tort, între reprizele
astea de cerşit atenţie, urcă pe scenă bâţâind din toate
încheieturile tătăicul care a clocit odioşenia. Fără gluma
chestia pe care el o numeşte piesă, este un afront adus lui
Caragiale. Cred că la fiecare reprezentaţie maestrul se face
titirez în mormânt. Dacă nu înceteză reprezentaţiile în
curând, o să aflăm că scheletul lui nenea Iancu a ajuns în
Coreea. La acestă nouă emigrare postumă îl forţează textierul
Octavian Sava în complicitatea regizorală a lui Cezar Ghioca cu
manelismul muzical a lui Marius Ţeicu. Ştiu că exista diferenţe
între revistă şi alte genuri teatrale dar vă rog, cât încă mai
joacă, duceţi-vă să-l vedeţi pe Beligan în Egoistul. Dacă nici
asta nu vă convinge să reveniţi la teatru, înseamna că suntem
pierduţi. Da, marii actori sunt bătrâni; da ştiu, cei tineri sunt
necopţi sau emigraţi! Dar la naiba, chiar nu mai este nimic altceva
între ei decât vid? Nici vorbă de război al generaţiilor. Ce
război poate fi între oponenţi care nu se văd, nu se aud şi nu
se ating? Nici unul!
În concluzie piesa
„O premieră furtunoasa” este o salată de varză pe care un
chelner nepriceput ţi-o trânteşte pe masă nefrecată cu sare,
fară olivieră şi fără tacâmuri. Şerveţelul uitat pe masă îţi
foloseşte doar ca să-ţi ştergi lacrimile.
În încheiere îmi
cer scuze actorilor pentru micile exagerări. O să o fac eventual şi
sub semnătură imediat ce or să ceară şi ei scuze spectatorilor
plătitori de bilet. Nu m-ar deranja să-mi dea o parte din
bani înapoi, bănuind că este imposibil să mi-i returneze pe toţi.
Până ajungem la un numitor comun gen „pupat toţi piaţa
endependenţi”,
vă salut din
mers.
La bulivar birjar!
Acuma între noi doi și sincer, da' sincer:
RăspundețiȘtergereCe ți-a venit să te duci la Tănase? Și la ce te-ai așteptat?
Păi a fost vorba de o tentativă de act cultural în grup (că ieream fro' şăsi...) gata să se sfârşească cu noi violaţi în retină, cu timpanul deflorat şi cu banul luat! Cine ar fi crezut că un "aidi băh la teatru" o sa degenereze atât de crunt?!
ȘtergereNu e nevoie să te scuzi :-D
RăspundețiȘtergereDa' tu de unde ştii ce e acolo?! Aha ha ha, deci ai căzut şi tu în capcana teatrului de revistă!!!
RăspundețiȘtergereHmmm, încerc să-mi aduc aminte cînd am fost pe'acolo -- și nu prea reușesc. Trebuie să fi fost un trecut mitic, în "acele timpuri". Amintirea mi-a trezit-o imaginea cu decorurile sclipitoare. Dacă mă gîndesc foarte bine, trebuie să fi fost vreo casă de cultură unde am ajuns odată -- cu tata? Deci asta posibil să fi fost cam așa, pe la vreo 1970... Nununu, de atunci n-am mai pus piciorul în așa ceva. Mulțumesc pentru confirmare :-))
RăspundețiȘtergereeu am fost dezamagita de reprezentatia piesei "Doi romani prin Europa" cu actorii teatrului Alexandru Davilla din Pitesti, dar trebuie sa recunosc ca: 1. a fost mult mai curatzel - o singura, am considerat-o eu, scapare de limbaj ("cu ma-ta" a unei actrite din vechea generatie); 2. a fost oferit gratuit, drept cadou de Martisor, publicului din Topoloveni; 3. condimentele sugestive sexual au fost foarte finutz expuse - nimic ostentativ. tinerii s-au amuzat, desi nu ma indoiesc ca nu eram singura pentru care spectacolul nu aducea nimic nou la nivel de achizitie spirituala.
RăspundețiȘtergereDeci actorii erau curaţi în gură?
Ștergeresi inca ceva: mi-ai starnit o amintire cu acelasi teatru de revista despre care povestesti, din urma cu 25 de ani, o reprezentatie spumoasa, plina de lumina si culoare, de voie buna si bun simt, o atmosfera de care nu aveam parte in afara zidurilor locatiei respective, pentru care iti multumesc ca mi-ai oferit prilejul sa o retraiesc...
RăspundețiȘtergereAsa cum spuneam, in cazul unui spectacol nereusit nu este cazul sa renuntam la teatru ci doar la o anumita piesa sau pentru o scurta vreme la un gen. Din fericire vremea salilor goale de teatru a apus. Asta nu indreptateste insa actorii si regizorii la promovarea non valorii. E suficenta manelizarea audio. Oferta este larga si cei necompetitivi or sa simta asta cat de curand.
ȘtergereTeatrul este un loc relativ bun de agatat.
RăspundețiȘtergereM-am dus gata agatat, deci nici de asta n-am avut parte. :P
Ștergere